Schager Courant maandag 25-04-2023.
MODDERBAD Rijders genieten wel van de regen, maar het publiek wat minder
Het werd een glibberige start van een nieuw seizoen in de Acon Crosscompetitie. Nadat het de eerste vier uur prima toeven was op het circuit bij Sint Maarten, werd het daarna nat en modderig. De eerste racedag kon uiteindelijk wel met de nodige inspanningen tot een goed einde gebracht worden.
Veel coureurs rijden vooral met hun voet, maar het is belangrijker om met je hoofd te rijden
Sint Maarten Dat gebeurt zoals meestal met de finale van de Stockcar F1-klasse en dat zou wel eens een heel boeiende strijd kunnen gaan worden dit jaar. De zeven eerdere manches kregen niet minder dan zeven verschillende winnaars. Al geldt dat niet voor de finale. Daarin is een vertrouwde naam voor de tweede keer die dag de sterkste. Regerend kampioen Pieter Langeveld deelt alvast een kleine tik uit aan de concurrentie en verzamelt bovendien punten voor deelname aan het WK in Engeland, waar de wedstrijd een kwalificatiemoment voor is.
Al is het nog een lange weg te gaan tot de climax. Langer dan normaal zelfs, want de competitie bestaat dit jaar uit acht in plaats van zes wedstrijden. Op de Acon-baan wordt overigens gewoon hetzelfde aantal races gereden als elk jaar, maar twee wedstrijden in Lopik zijn aan de competitie toegevoegd. Die zullen allebei op een zaterdag voor een Acon crossdag gehouden worden. ,,Dus dat is een aardige uitdaging”, vertelt Wilco Rijlaarsdam namens het Acon-bestuur. ,,Het kan alleen niet anders. Zij rijden daar niet op zondag, maar wel net als wij altijd met Pinksteren. En een ander weekend is lastig, want de kalender is overvol.”
De samenwerking kwam vorig jaar al tot stand. ,,Dat was toen één wedstrijd, die niet meetelde. Er wordt daar al heel lang tijdens de kermis een cross gehouden, maar dat was meer vergelijkbaar met een wedstrijd zoals in Winkel. Zij zijn naar ons toegekomen om er iets meer van te maken, zoals het hier gaat. Wij hebben daar ja op gezegd. Wij hebben hier de mensen en de knowhow om dat te doen en nemen ook spullen mee. Hun baan is vergelijkbaar met die van ons. Dus dat werkt goed.”
Inmiddels is een flink deel van het aanwezige publiek richting huis gegaan, want de gestaag vallende regen maakt het kijkplezier er niet beter op. Dat is anders bij de rijders. ,,Ik vind dit alleen maar mooi. Het is niks natuurlijk, maar hoe beroerder de baan, hoe leuker ik het vind”, stelt Peter Kok lachend. ,,Vorig jaar reed ik in Beemster in dit weer met een auto met heel weinig vermogen, maar won toch. Het ligt me wel.”
De coureur uit Noordbeemster heeft zich net tot winnaar gekroond in de verstevigde klasse. Daarin zou het een boeiende strijd kunnen worden met zijn broer Marco, de kampioen van vorig jaar. ,,Al is Patrick Sintebin ook zeker een kanshebber.” In de manches geven de drie elkaar weinig toe. In één van de drie vallen zij zelfs allemaal uit. ,,In de finale had ik wel een beetje het geluk dat ik vooraan mocht starten doordat er wat rijders wegvielen. Ik was goed weg en maakte geen fouten.”
Een van de rijders die niet in de finale verschijnt is Tijs Kuykhoven. De 18-jarige Heerhugowaarder debuteert. ,,Maar gezien het weer leek het me beter dat hij als beginner de finale liet schieten”, vertelt zijn vader Richard, die naast zijn door de modder volledig onherkenbare kever staat. Senior is afgetekend de beste in die klasse. Kuykhoven rijdt al een aantal jaren mee in deze klasse. ,,Maar zo’n start als vandaag heb ik nog nooit meegemaakt. Al mag dat ook wel eens gezien alle tijd die ik erin steek.”
Kuykhoven gaat duidelijk het beste met de omstandigheden om. Waar veel auto’s minder hard gaan dan in normale omstandigheden, haalt de Heerhugowaarder wel zijn gebruikelijke snelheid. ,,Ik geniet eigenlijk wel van die regen. Iedereen zou zeggen: ik ga naar huis, maar het ging echt heel goed.” Hij gaat als beste de finale in en rijdt daarin iedereen op twee rondes. ,,Veel coureurs rijden vooral met hun voet, maar het is belangrijker om met je hoofd te rijden. In de bochten van het circuit zit een soort greppel en daar kon ik goed gebruik van maken om stabiel te blijven. En het scheelt gewoon een hoop meters en levert dus veel tijdswinst op.”